با این نکات خواب شب خود و کودکتان را تضمین کنید!

با این نکات خواب شب خود و کودکتان را تضمین کنید!

خواب خوب شب هم برای نوزادان حیاتی است و هم برای شما! در ادامه به نکاتی خواهیم پرداخت که کمک میکند شما و کودکتان خواب و استراحت خوبی داشته باشید.
خوابیدن هم برای شما و هم برای کودکتان مهم است. اما برای یک نوزاد، خواب فعالیت اصلی مغز است. نوزادان حدود نیمی از زمان خواب خود را در مرحله رویا می گذرانند که به آن خواب REM می گویند. این مرحله با فعالیت های مغز مانند حافظه، عملکرد سیستم عصبی و خودکنترلی مرتبط است. برای یک نوزاد، چیزی به نام شب و روز وجود ندارد. بنابراین طبق برنامه خود می خوابند و بیدار می شوند. اما حتی با یک نوزاد تازه متولد شده هم می توانید عادات خواب کودک خود را برای استراحت سالم تر در طول زندگی شکل دهید.

چطور ریتم خواب کودکمان را پیدا کنیم؟

نوزادان 12 ساعت یا بیشتر در روز اما به صورت پراکنده و هر بار فقط یک یا دو ساعت می خوابند. نوزادان نارس حتی ممکن است خواب طولانی تری نیز داشته باشند. ممکن است در ابتدا هیچ الگوی خوابی وجود نداشته باشد. آن ها برای خوردن از خواب بیدار می شوند و سپس دوباره به خواب می روند. اما پس از چند هفته، می توانند مدت بیشتری بیدار بمانند و سپس برای ساعات طولانی تری بخوابند. برنامه خواب منظم‌تر با رشد مغز و سیستم عصبی همراه است و بین دو شیر خوردن زمان طولانی‌تری بیدار می مانند.

بعد از چند ماه، بسیاری از نوزادان در یک برنامه منظم چرت زدن سه بار در روز هستند و برای مدت طولانی تری در شب می خوابند. برای والدین، توصیه قدیمی این است که "وقتی کودک شما می خوابد شما هم بخوابید." در حالی که تقریباً کلیشه ای و گاهی غیرممکن است، خواب کافی برای شما به همان اندازه برای کودک مهم است.

در این چند ماه اول با ورود نوزاد به زندگی تان، ممکن است خیلی بیشتر احساس خستگی کنید، تمرکز نداشته باشید ، جزئیات را فراموش کنید یا توانایی حل مسئله در شما تضعیف شود. تا زمانی که با کودک خود وارد ریتم مشخصی نشوید، ممکن است کنار گذاشتن کارهای غیرضروری کمک کند. به این ترتیب شانس بیشتری برای خوابیدن خواهید داشت. هر نوزادی متفاوت است. اما در سن 3 تا 4 ماهگی، بسیاری از نوزادان حداقل خواب پنج ساعته دارند. نوزادان در این سن باید حدود 12 تا 16 ساعت در روز بخوابند که شامل چرت زدن می شود. و در یک سال اول تولد نوزاد، هر شب حدود 10 ساعت شروع به خوابیدن می کند. با پیدا کردن این ریتم خواب کودک و تنظیم آن طبق خواب خودتان، می توانید خواب و استراحت بهتری داشته باشید.

با نوزادمان در یک اتاق بخوابیم یا اتاق ها جداگانه باشند؟

کارشناسان می گویند بهتر است نوزاد با شما در یک اتاق بخوابد و حتما تخت جداگانه داشته باشد که تخت کنار مادر یا گهواره پیشنهاد می شود. تخت بزرگسالان برای نوزاد خطرناک است چون حتی چیزهای معمولی مثل لحاف و پتو و یا غلت زدن شما ممکن است جلوی بینی و دهان نوزاد را گرفته و او را خفه کند. اگر می توانید، تخت نوزادتان را به مدت شش ماه تا یک سال در اتاقتان همراه داشته باشید.این ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) کمک کند.

چه عادت هایی به خواب شب راحت کودک کمک می کند؟

در چند ماه اول، شیر دادن به نوزاد در نیمه شب خواب شما و حتی نوزادان را مختل می کند. اما هرگز زود نیست که به کودک خود کمک کنید تا خواب خوبی داشته باشد. این نکات را در نظر بگیرید:

  • یک روتین آرام قبل خواب در نظر بگیرید. در ابتدا، روتین شما توسط کودک شما تنظیم می شود. اما می توانید با ساکت و کم نور نگه داشتن نور اتاق خواب، این روند را تثبیت کنید.
  • هیچ وقت قبل از خواب با کودک خود بازی نکنید و صدای خود را آهسته و آرام نگه دارید تا با حضور شما شور و علاقه به بازی و شیطنت در کودک شما نیز آرام شود.
  • زمانی که کودک شما خواب آلود ولی بیدار است او را به تخت خواب ببرید. هنگامی که علائم خستگی را می بینید، مانند زمانی که نوزادان چشمان خود را می مالند، به اتاق خواب بروید. قرار دادن نوزادان خواب‌آلود در رختخواب کمک میکند کودک متوجه ربط خستگی و خواب بشود. به یاد داشته باشید که نوزادان را به پشت بخوابانید، مگر اینکه پزشک شما بگوید وضعیت دیگری برای کودک شما بهتر است. و تخت را از پتو و بالش و وسایل دیگر پاک کنید.
  • به کودک خود زمان دهید تا آرام شود.همه ی کودکان قبل از خواب بی قراری و گریه می کنند. قبل از اینکه بخواهید کودک را بغل کنید، کمی صبر کنید تا کودک خود را آرام کند و اگر به گریه ادامه داد، به او آرامش بدهید و دوباره تلاش کنید. خواندن لالایی و نوازش در این مرحله می تواند کمک کننده باشد.
  • قنداق کردن را امتحان کنید. برخی از نوزادان زمانی که قنداق می شوند سریعتر به خواب می روند. قنداق کردن نوزاد به معنای پیچیدن آنها در پتو یا کیسه ی قنداق است. اگر نوزادتان را قنداق می کنید، مطمئن شوید که خیلی سفت نباشد. نوزادان باید بتوانند پاهای خود را خم کنند.(قنداق زدن باید پس از اینکه کودک شما علائم غلت خوردن را نشان داد، در حدود 4 ماهگی متوقف شود.)
  • پستانک همیشه کمک کننده است. پستانک را امتحان کنید. اگر کودک شما آرام نمی شود، پستانک ممکن است به او کمک کند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که استفاده از پستانک در طول خواب به کاهش خطر مرگ ناگهانی نوزاد کمک می کند.

خوابیدن راحت کودک در شب یک مهارت است که هم شما و هم نوزادتان در حال یادگیری آن هستید. برای درک و شناخت عادات و روش های ارتباطی کودکتان وقت بگذارید. این به شما کمک می کند تا کودک خود را به سمت خواب بهتر هدایت کنید. اگر این مقاله برای شما مفید بوده می توانید آن را برای تازه مادران ارسال کنید. برای خواب راحت نوزاد شما چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    31شهریور
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی