برای نوزادم چه بالشی بخرم؟

برای نوزادم چه بالشی بخرم؟

چه مدل بالش برای نوزاد مناسب است؟ آیا لازم هست هزینه کنم و همه نوع بالش کودک را بخرم؟ بالش غلت گیر نوزاد بهتر است یا بالش معمولی؟ اصلا نوزاد به خوابیدن روی بالش نیاز دارد؟ اگر این سوالات شماست، قرار است تمام سوالات شما را اینجا جواب بدهیم!
خرید سیسمونی و سرویس خواب با طرح و رنگ بندی های بامزه جزو خاطره انگیز ترین خریدهایی است که هر پدر و مادر برای نوزاد خود انجام می دهند. زمانی که تصمیم می گیرید یک اتاق خالی را چطور به اتاق نوزاد در راه خود تبدیل کنید احتمالا می خواهید همه ی بالش بچه های زیبایی را بخرید و از آن استفاده کنید.
خوابیدن روی بالش به نظر می رسد که برای ما کار آسانی باشد اما وقتی نوبت به خرید بالش برای نوزاد و کودکان می رسد لازم هست حتما چند نکته ایمنی را مد نظر داشته باشیم. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه چیزی درباره ی بالش های نوزاد باید بدانید تا کودک شما ایمن و راحت باشد. سپس در مورد برخی بالش های موجود در بازار و پنج نکته ی تکمیلی صحبت خواهیم کرد.

چرا انتخاب بالش مناسب نوزاد بسیار مهم است؟

در یک سرویس خواب خوب، مهم ترین نکته توجه به بالش کودک است تا ایمنی سر آن ها را تضمین کند. نوزادان جمجمعه ی نرمی دارند و حتی خوابیدن روی سطوح معمولی نیز ممکن است باعث تغییر شکل یا صاف شدن جمجمه شود. اگر شما جزو افرادی هستید که از خوابیدن با بالش های کوچک و بزرگ زیاد در تخت خوابتان لذت می برید، نوزادان این طور نیستند! شاید اگر از ابتدا قدرت تکلم داشتند هم به شما اطمینان می دادند که خوابیدن روی تشک بدون بالش برای آن ها راحت تر است چون بالش نامناسب هم دمای بدن آن ها را بالاتر می برد و هم به صورت آن ها فشار می آورد که باعث سخت تر شدن تنفس می شود. متخصصان پیشنهاد می کنند تا زمانی که نوزاد در خطر خفگی قرار دارد از بالش استفاده نکنید؛ بنابراین استفاده از بالش برای کودکان بالای دو سال امن است و بهتر است تا آن زمان فقط از تشک سفت، ملافه های نرم و ضد آلرژی و انواع محدودی از بالش استفاده کنید. 
فقط چند نوع بالش در بازار وجود دارد که مناسب اند. کدام بالش ها برای نوزاد مناسب ترند و چه زمانی از آن ها استفاده کنیم؟ بیایید در ادامه نگاهی به پاسخ این سوال ها بیاندازیم.

بالش فرم دهی سر نوزاد:

بالش طبی نوزاد یا بالش فرم دهی سر، برای گرد شدن سر نوزاد استفاده می شود و یکی از بالش هایی است که احتمالا در لیست خرید سیسمونی خود دارید! تخت شدن سر نوزاد زمانی رخ می دهد که کودک هر روز و مدت زمان طولانی در یک سمت بدن خود میخوابد. اگر این اتفاق برای نوزاد شما افتاده بدیهی است که نگران باشید ولی صاف شدن سر نوزاد مشکل عمده ای نیست و به مرور زمان خود به خود رفع می شود. برای جلوگیری از صاف شدن سر، بهتر است زمانی که کودک شما بیدار است او را روی شکم یا پشت قرار دهید و یا هنگامی که میتوانید او را در آغوش بگیرید. نوزاد را با اسباب بازی در تماس قرار دهید تا از عضلات جدیدی استفاده کند و همیشه در یک وضعیت قرار نگیرد. 

برای نوزادم چه بالشی بخرم؟ معرفی بالش فرم دهی سر نوزاد

بالش غلت گیر نوزاد:

بالش غلت گیر نوزاد با حمایت از سمت چپ و راست بدن کودک، در زمانی که کودکان خواب است او را در حالت ثابتی نگه میدارد. این بالش خواب راحتی را برای نوزاد شما ایجاد می کند و از خفگی کودک در صورت استفراغ ، جلوگیری میکند. همچنین این بالش ها معمولا قابلیت تنظیم ابعاد غلت گیر ها را دارند. 

برای نوزادم چه بالشی بخرم؟ معرفی بالش غلت گیر نوزاد

بالش شیردهی:

بالش شیر دهی مناسب شما و نوزادتان است! این نوع بالش ها معمولا به صورت دایره ای یا U شکل هستند و به مادر برای داشتن بهترین موقعیت شیردهی کمک می کنند. این بالش دور کمر شما قرار می گیرد و در حین شیردادن به نوزادتان حمایتی برای بازوان شما نیز فراهم می کند. این بالش خستگی در بازوها و درد کمر را کاهش می دهد و حتی برای نگهداشتن کودک در حالت نشسته نیز مناسب است. 

برای نوزادم چه بالشی بخرم؟ معرفی بالش شیردهی

حالا که انواع مختلف بالش کودک را با هم بررسی کردیم، به بررسی 5 نکته ی تکمیلی می رسیم:

نکته ی اول -  جنس تمامی بالش ها باید ضد آلرژی و ضد حساسیت باشند و معمولا کتان یا پنبه مناسب ترین نوع است. همچنین بالش باید بسیار نرم باشد تا باعث ایجاد آسیب در گردن نوزاد نشود. 


نکته ی دوم - پوست کودکان بسیار حساس تر است! بهتر است از مواد شوینده بدون عطر و ملایم برای شستشوی بالش یا روبالشی استفاد کنید. استفاده از صابون لباسشویی مناسب نوزاد، حساسیت های پوستی و آلرژی را به حداقل می رساند و خیال شما را بابت سلامت فرزند دلبندتان راحت میکند. 


نکته ی سوم - بر اساس ابعاد دور سر نوزاد خود، سایز بالش را انتخاب کنید. بالش های بزرگ – حتی اگر بسیار نرم هم باشند – برای نوزادان تازه متولد شده مناسب نیستند و همچنین بالش کودک تازه متولد شده برای کودکان بالای 6 ماه مناسب نیست. سایز دور سر نوزاد ارتباط مستقیمی با انتخاب ابعاد بالش دارد.


نکته ی چهارم - متریال داخلی بالش بهتر است از پنبه ی ارگانیک باشد و پر و پشم گزینه ی مناسبی برای بالش نوزاد نیست. بخش داخلی بالش هم بهتر است از مواد ضد حساسیت باشد. این نوع پارچه ها ضد قارچ و کپک نیز هستند.


مهم ترین نکته ی آخر - از بالش فقط زمانی استفاده کنید که در اتاق پیش نوزاد خود هستید. نوزادان هیچ کنترلی روی حرکت بدن خود ندارند و ممکن است باعث خفگی خود شوند. به همین دلیل بسیاری از محققان پیشنهاد میکنند فقط در حضور خود از بالش استفاده کنید تا در صورت حرکت یا جا به جایی کودک، بتوانید شرایط را کنترل کنید.

تجربه ی خرید بالش نوزاد برای شما چطور بوده؟ به نظر شما مهم ترین موردی که باید به آن توجه شود کدام است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا بقیه مادران نیز در هنگام انتخاب بالش نوزاد از آن استفاده کنند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    22شهریور
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی